pondelok 4. marca 2013

Tajpan

Autor: James Clavell
Názov: Tajpan
Počet strán: 720
Jazyk: Slovenský
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2001 (prvé vydanie v roku 1966)

Anotácia (Ikar) :
James Cavell, autor Šóguna, rozsiahlej historickej fresky z japonských dejín, obracia v tomto románe pozornosť na ďalšiu, ešte starobylejšiu kultúru Ďalekého východu - na Čínu. Na pozadí dramatického príbehu o súperení dvoch obchodníckých firiem sa Clavellovi podarilo zachytiť zrážku dvoch odlišných civilizácií - západnej a východnej.
Dej románu sa odohráva v prvej polovici 19. storočia na pôde novozískanej korunnej kolónie Honkongu. Stávame sa svedkami zrodu tejto kolónie, ktorá sa mení z pustého skalnatého ostrova na bránu do Číny.
Hrdinom príbehu je Dirk Struan, patriarchálny šéf firmy otec rodiny, čiže tajpan. Jeho obchodná spoločnosť nazvaná Veľký dom dováža čaj, ale pašuje ópium. Struan sa usiluje uchovať firmu pred zákernými útokmi svojho rivala Brocka a prežíva hlboký vnútorný boj pri rozhodovaní o forme vzťahu k svojej mladej čínskej milenke Mejmej.



Tajpan je jedna z mojich obľúbených kníh. Jedného dňa mi ju doniesla mama, že si ju mám prečítať. V prvom dojme na mňa pôsobila odstrašujúco. Dej bol z histórie, kniha hrubšia ako biblia, a keďže ja som si prečítala ešte staršie vydanie ani obal nebol dvakrát vábny. Svoj názor som ale hneď zmenila, keď som knihu začala čítať. Dej bol strhujúci a napínavý. Myslím, že bežný čitateľ sa tu veľa dozvie o zvyklostiach európanov ako aj orientálcov. Verte mi niektoré zvyky európanov neboli vôbec vábne a môžme len ďakovať, že sa zvyky orientálcov dostali až k nám. Postavy v tejto knihe mali  zaujímavý charakter a dej bol očarujúci. Takže ak túžite po dobrodružstve, kúsku histórie, získaní nových zaujímavých poznatkov, či romantike určite po nej siahnite. Ja na ňu určite nedám dopustiť.

MOJE HODNOTENIE:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára